Volledig Hitma-assortiment
Hitma Veerveiligheden
2016-10-14 11:45:00

Zijn uw veerveiligheden nog geschikt wanneer de operationele druk wordt verhoogd?

Gemiddelde leestijd 4 minuut Door Thimo van Eijk op 14 oktober 2016

Een beter milieu begint bij jezelf en daarom doen mijn gezin en ik ons uiterste best om ons afval keurig te scheiden. En hoe meer mensen dat doen, des te beter. Natuurlijk blijft er nog altijd restafval over, maar ik heb tijdens mijn bezoeken aan afvalenergiecentrales gezien dat hier toch nog waarde aan wordt gegeven. In deze centrales verbranden ze het restafval. De warmte die hierbij vrijkomt, wordt vervolgens teruggewonnen en omgezet in energie. Een mooie, milieuvriendelijke oplossing.

Upgrade oude afvalenergiecentrales
In de loop der jaren is er een aantal nieuwe hoogrendementsafvalcentrales gebuwd. In oude centrales die nog in gebruik zijn, wil men de stoomcapaciteit verhogen, zodat ze meer energie kunnen produceren. Hiervoor is wel een upgrade van de centrales noodzakelijk.

Capaciteit en druk omhoog
Dit speelde ook bij een afvalenergiecentrale waar ik enige tijd geleden op bezoek was. De capaciteit van het systeem moest omhoog en mijn contactpersoon vroeg zich af of de veerveiligheden in het proces dit aan zouden kunnen. Ze waren namelijk van plan de operationele druk te verhogen, waardoor deze dichter bij de openingsdruk van de veerveiligheid zou komen.

Veerveiligheden uitrusten met piston actuator
De huidige veerveiligheden van fabrikant IMI Bopp and Reuther die in deze centrale op de drum en superheater worden gebruikt, hebben een accumulatie van +5% en een blow down van -10% ten opzichte van de openingsdruk (set pressure).

Dit was bij de hogere werkdruk niet meer toereikend. Gelukkig kon ik een passende oplossing bieden. Ik heb deze klant geadviseerd de veerveiligheden uit te rusten met een piston actuator type AK van IMI B&R. Deze wordt aangestuurd door een PC 50 pneumatisch control unit. Hierdoor wordt de accumulatie +3% en kan de blow down tot 96% van de set pressure worden gebracht.

Controlled Safety Pressure Relief System
Deze ‘opwaardering’ wordt een Controlled Safety Pressure Relief System(CSPRS) genoemd. Het system voldoet aan de volgende normen:

  • DIN EN ISO 41026-5
  • AD 2000- A2
  • TRD 421

De PC50 pneumatische control unit heeft EC type keur, waardoor deze geleverd kan worden volgens de Pressure Equipment Directive 97/23/EG. Voor wat betreft ATEX kan de fabrikant een ATEX 94/9 EC verklaring afgeven.

Kritische toepassingen
De pneumatisch aangestuurde veiligheidskleppen worden voornamelijk gebruikt wanneer standaard veerveiligheden niet voldoen aan strenge operationele condities. Kenmerkende toepassingen zijn systemen met een hoge werkdruk, verhoogde dichtheidseisen en kritische toepassingen.

De pneumatische control unit heeft de volgende eigenschappen:

  • snelle responstijden
  • hoge nauwkeurigheidsinstelling (lage tolerantie, <99%)
  • door geïntegreerde testafsluiters kan het testen (kalibreren) van de drukschakelaars tijdens gebruik plaatsvinden
  • geen luchtverbruik tijdens bedrijfstoestand
  • afsteldrukken; 0,1 barg tot 250 barg

Piston actuator
De veerveiligheid is naast de veer ook uitgerust met een piston actuator. Deze zorgt ervoor dat er naast de veerkracht een ondersteunde kracht door middel van “loading air” op de spindel komt te staan. Hierdoor blijft de veerveiligheid dicht bij een hogere werkdruk.

Gesloten circuitprincipe
De pneumatische control unit werkt overeenkomstig het gesloten circuitprincipe. Dat wil zeggen dat wanneer één van de drukschakelaars bij het bereik van de afsteldruk geactiveerd wordt, de “loading Air” zal afvallen en de klep al dan niet met “lifting air” geopend wordt. Zodra de veerveiligheid heeft afgeblazen en de druk is teruggekeerd naar “switch-back pressure” zal de klep d.m.v. de “loading air” en de veerdruk gecontroleerd sluiten. De drukschakelaars werken met 3 drukleidingen volgens het 1 op 3-principe waardoor een betrouwbare werking is gegarandeerd.

Prima oplossing
Voor de afvalenergiecentrale in kwestie was dit een prima oplossing. Zij hebben de capaciteit kunnen verhogen, zonder nieuwe veerveiligheden te hoeven aanschaffen. Zo kan er weer meer restafval worden omgezet in energie. En daar worden we allemaal beter van.

Rob Hoogvorst Veerveilighedenspecialist

Dit blog is geschreven door Thimo van Eijk. Thimo is niet meer werkzaam bij Hitma, maar heb je vragen? Rob Hoogvorst staat jou graag te woord. Stuur een e-mail naar Rob of bel hem op tel.: +31 (0)297 514 811.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Richtlijnen voor veerveiligheden

Door Rob Hoogvorst op 19 april 2023.

De richtlijnen en maatvoeringen voor veerveiligheden (safety relief valves) verschillen per land, toegepaste normen en maatvoeringen. Afk...
Lees meer